Vi bruger cookies

Ved at bruge sitet acceptere du dette. "nej tak til cookies"

Læs vores cookiepolitik

Puslesituationer

Samling

Garderoben

Legetøj

Måltidet

Handleplan for måltiderne i Daginstitutionen Perlens vuggestuegrupper

Nedenstående er resume fra dialog på vuggestuemøde d. 24.10.2015 og beskriver fælles procedurer, værdier og handlinger som alle vuggestuegrupperne arbejder ud fra.
Overskuelighed og genkendelighed for børnene, som giver dem mulighed for at samarbejde og blive kompetente, fordi de ved hvad der skal samarbejdes omkring.

Alle børn har faste pladser hvor de sidder hver dag. Billede af barnet på bordet. Der arbejdes med at børnene sidder ved deres billede ved alle måltider.

Selvhjulpenhed som hjælper børnene til selv at kunne at tage ansvar og dermed komme til at livsmestre.
Hver gang en voksen gør noget for et barn, som det selv kan, så stjæles en udviklingsmulighed fra barnet. Derfor skal børnene have mulighed til at gøre så meget som muligt selv. Ingen børn skal presses – men gerne et kærligt skub. Derfor:

Børnene skubber selv deres skammel hen til bordet.
Børnene kravler selv op på stolen selv og får minimum hjælp og megen verbal støtte.
De børn som kan gå, tager deres egen kop og tallerken fra rullebordet. De små får en tallerken og kop af de voksne.
De mindste børn får hagesmækker på, de største kun, når det er suppe. Børnene smider selv deres hagesmækker i vasketøjskurven efter brug.
Børnene skal have lov til selv  at øse op selv, når det er muligt. Hjælp børnene med at sende fade rundt. Små kander så de største selv kan hælde op.

Efter måltidet får børnene en klud og tørrer fingre og mund – evt. med lidt hjælp til slut. Børnene smider selv kluden i skraldespanden.

Forudsigelighed og mulighed for børnene for at samarbejde,  selvregistrering ,selvværd, koncentration og sprog :
Derfor sig hvad I gør/ønsker/ser både omkring jer selv, barnet situationen, de andre børn.
Fortæl hvad der skal ske.
De voksne skal sætte ord på sig selv, således at børnene ved hvad der sker: F.eks : Jeg går ud og henter mælk.
Jeg vil gerne have at du…
Jeg tørrer lige din næse
Sæt ord på barnet/børnene. Du vil gerne have pølsemaden. Du må gerne tage den.
Se Peter vil også gerne have pølse ligesom dig.
Du kan selv tage kanden. Snart kan du også selv hælde op.

Struktur og opgaver:
Efter måltidet går to voksne på badeværelset og en sætter sig med børnene på stuen. Aftørring af bord og fejning kan vente.

Værdier:
Skab en god stemning, vis et positivt ansigt gerne smil.
Giv tid og ro, dæmp farten – se hvad børnene er optaget af følg børnene – smil, vær i øjenhøjde.
Hold pauser – så barnet kan nå at reflektere.

Begræns voksensnak. Tal sammen med børnene.

Børns må aldrig fikseres ved at have hagesmækken under tallerkenen.

Børnene skal have tid til at udføre deres aktiviteter – det de selv skal gøre. Derfor skal den voksne være rolig, afventende og til rådighed. Giv god tid. Sæt ord på det barnet gør. Trinvis guid barnet videre. Nu har du taget kartoflen, sådan. Så er det fisken.Følg det børnene er optaget af, udforsk det og tal om det.
Ingen kommandoer og dikteren. Sig hvad I gerne vil have i stedet for hvad I ikke vil have.
Spørg børnene om de vil have mere , inden der øses op. Større børn øser selv op
Tal med børnene om at de er forskellige. F.eks. Nogle kan lide noget, andre noget andet. De små må gerne få mere pålæg uden at spise brødet. De større øver sig i at spise brød også.

Hvad må man som barn i forhold til måltidet?
Man må gerne spise pålægget før brødet. De store skal spise brødet før de får mere pålæg.
De små må gerne få mere pålæg på, hvis de har spist det af brødet.

Til formiddagsmad spørges børnene om de vil have brød og frugt. Måske har de lige spist hjemmefra.
Børnene får 2 stykker frugt og brød til start. Har de spist det, kan de få mere både brød og  frugt.

Børnene må gerne rejse sig før alle er færdige. Det er ok at opfordre til at blive siddende lidt, men de skal ikke vente på alle. Skab en så hyggelig stemning, at børnene har lyst til at blive siddende.